Hälsporre - Massor med fakta om hälsporre

Stretching av hälsporre

Sjukgymnastik mot hälsporre

Du kan förebygga hälsporrar men även lindra besvären av en hälsporre genom regelbunden stretching. Att stretcha innebär att du töjer ut muskler och senor som arbetat hårt eller som behöver förlängas och mjukas upp innan de börjar arbeta. När du stretchar för att förebygga hälsporrar är det dels foten men även vaden som behöver bearbetas.

För att komma igång bra med stretchingen kan det vara lämpligt att besöka en sjukgymnast eller naprapat så du lär dig hur du ska stretcha på rätt sätt.

Stretchövningar mot hälsporre

Det finns många olika övningar som man kan göra för att stretcha sin hälsporre eller för att undvika få hälsporre.

Stretcha på morgonen

Börja stretcha redan på morgonen för att få igång blodcirkulationen och tänja ut musklerna.

Innan du gå upp ska du lägga ditt bälte runt fötterna, ha raka ben och dra tillbaka fötterna så att vadmuskeln täjs ut. Gör detta i 30 sek fem gånger innan du stiger upp ut sängen.

Stretcha foten

Foten behöver också stretchas ett par gånger per dag.

Tåhävningar

Tunga långsamma tåhävningar på ett ben kan minska besvären från hälsporrar. Genom att placera foten på ett trappsteg och göra tåhävningarna i långsam takt, cirka en på 5 sekunder. Tårna ska vara så högt upp som möjligt så lägg en vikt handduk under tårna. Gör 10 tåhävningar - Vila 30 sek - upprepa 3 gånger. Gör detta 5 gånger per dag.


Hjälp vid hälsporre

Mer fakta om hälsporre och behandlingar av hälsporrar hittar du är.


Meny - Hälsporre
Till förstasidan på www.halsporre.seHögst upp på sidanLängst ned på sidan
SverigeBehandlingFöretagNyheter